ΑΠ. ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Οι μεγάλες αποφάσεις για
την παιδεία λαμβάνονται στους κύκλους ορισμένων ελίτ.
Αναδημοσιεύουμε το ρεπορτάζ από :
esos.gr
Για την
ΕΕΤΕΜ Βοιωτίας
Το Γραφείο
Τύπου
Σπύρος
Κορδοπάτης
Χαράλαμπος
Σανιδάς
Η σημερινή κατάσταση στη χώρα μας για την παιδεία
οφείλεται στο γεγονός ότι όλες οι μεγάλες αποφάσεις για την παιδεία λαμβάνονται
στους κύκλους ορισμένων ελίτ κοινωνικών και ακαδημαϊκών, είπε σήμερα στη Βουλή
ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Απόστολος Κακλαμάνης, κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης
για το Σχέδιο Αθηνά , ενώ απευθυνόμενος στον υπουργό Παιδείας του είπε:
Α.Αν θέλετε να κάνετε έργο, να ξεκινήσετε από το «υπόγειο», από την προσχολική αγωγή, από την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Δεν αναφέρομαι μόνο στο θέμα της αξιολόγησης. Αυτά θα τα πούμε την Τρίτη.
Β.Αυτή τη στιγμή, εσείς από τη μια πλευρά, εν ονόματι των περιορισμών του μνημονίου, όπως λέτε, κάνετε ένα έγκλημα ανεπαισθήτως και η Αντιπολίτευση το δικαιολογεί. Είναι έγκλημα αυτό που κάνετε, έστω ανεπαισθήτως. Και δεν μπορούμε να δικαιολογούμε, αγαπητοί συνάδελφοι της αντιπολίτευσης, αυτά που γίνονται, ότι τώρα βρέχει ή δεν βρέχει, ότι είναι το μνημόνιο ή δεν είναι το μνημόνιο.
Γ.Έχουμε διχάσει τον ελληνικό λαό. Και εάν ρωτήσετε δέκα Έλληνες πόσοι έχουν διαβάσει αυτό που λένε, για να είναι με το μνημόνιο ή να είναι εναντίον του μνημονίου, είναι ζήτημα αν θα σας πουν ένας. Για να μην πω ότι και πέραν των απλών πολιτών, πολλοί άλλοι μιλούν για το μνημόνιο χωρίς να έχουν ιδέα γι’ αυτό. Όμως ο λαός, η χώρα είναι διχασμένη για άλλη μία φορά. Είναι το μεγάλο πρόβλημα που έχει ο ελληνισμός να βρίσκει τρόπο να χωρίζεται στα δυο και η χώρα και το έθνος σε κρίσιμες περιόδους να πληρώνουν τα σπασμένα.
Δ.Εδώ γίνεται ένα τεράστιο λάθος. Το χαρακτηρίζω ως έγκλημα, τονίζοντας ότι δεν μπορώ να αποδώσω δόλο. Αλλά το έγκλημα είναι έγκλημα.
Ε.Δεν λέει το μνημόνιο, κύριε Υπουργέ, ότι πρέπει να μην προσλάβετε χίλιους πεντακόσιους εκτάκτους στα ΤΕΙ. Αντίθετα, και στον τομέα της υγείας και στον τομέα της παιδείας είναι υπόθεση δική μας πώς κατανέμουμε τις δαπάνες.
Ζ.Κατά συνέπεια, το να λέμε ότι επειδή θα πάρουμε μόνο εκατόν πενήντα εκτάκτους στα ΤΕΙ, σημαίνει ότι πονάει, προφανώς, το κεφάλι αλλά δεν το κόβουμε.
Η.Κύριε Υπουργέ, μου είπατε προχθές ότι θα πάνε να βρουν ένα «αδειανό πουκάμισο». Γιατί; Μήπως γιατί από το 1985 όλες οι κυβερνήσεις, δυστυχώς, βρίσκονταν υπό την πίεση της ελίτ, με πρώτη το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, το οποίο πήρε στο λαιμό του, όχι μόνο τις Σχολές των μηχανικών των Τεχνολογικών Σχολών, αλλά όλες τις Σχολές των ΤΕΙ; Διότι το βέτο ήταν πάντα σε όλες τις κυβερνήσεις.
Θ. Άφηναν μεν τους Υπουργούς ελεύθερους να ιδρύουν τμήματα και σχολές σε όλη την Ελλάδα, ενώ εκατόν πενήντα χιλιάδες επιστήμονες, απόφοιτοι των ΤΕΙ, έμεναν χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα. Και εμείς –και αυτό είναι ντροπή, αλλά δεν το ξέρει ο ελληνικός λαός- εδώ μέσα ψηφίσαμε επαγγελματικά δικαιώματα, μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών από οποιοδήποτε κολλέγιο, του οποιουδήποτε ψευτοπανεπιστημίου του εξωτερικού και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και έχουμε αποφοίτους Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, πτυχιούχους μηχανικούς, άλλους τεχνολόγους διαφόρων ειδικοτήτων, χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα.
Ι.Για να καταλάβουμε ποια είναι η άποψη που κυριαρχεί, δυστυχώς, και είναι και στο πνεύμα του σχεδίου του Προεδρικού Διατάγματος, τι είναι αυτό που σας ανέφερα και προχθές, κύριε Υπουργέ; Βάζετε τόσες σχολές ΙΕΚ και τόσα Τμήματα των ΤΕΙ και λέτε ότι έχουν το ίδιο αντικείμενο. Δηλαδή, κουκιά και λάχανα όλα μαζί ναι, στο τσουκάλι για να μαγειρέψουμε, όχι όμως για να πούμε ότι κάνουμε μια αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Κ.Σας επαναλαμβάνω την έκκλησή μου, κύριε Υπουργέ. Τέσσερα χρόνια στη Σχολή, καθώς πλησίαζα σε εξετάσεις, έτρεμα για το τι μπορεί να συμβεί από τη μία μέρα στην άλλη. Και τώρα, δύο μήνες προ των εξετάσεων, δημιουργείτε ένα κίνημα, το οποίο αυτή τη στιγμή όχι μόνο έχει βάσεις απολύτως δικαιολογημένες, αλλά είναι και μια έκρηξη. Αυτό έχει γενικότερη σημασία, κύριοι συνάδελφοι, διότι εδώ μέσα ρίχνουμε «βόμβες» και η Κυβέρνηση και η αντιπολίτευση. Ξεχνάμε ότι όλη η Ελλάδα είναι μία «πυριτιδαποθήκη» και μπορεί να αρχίσει η μεγάλη αναταραχή.
Δεν ξέρω, πραγματικά –και αγχώνομαι καθημερινά- από πού θα αρχίσει, αλλά φοβάμαι ότι θα υπάρξουν γεγονότα από τα οποία κανένας δεν θα ωφεληθεί. Είμαι βέβαιος ότι κανείς συνειδητά δεν τα θέλει, αλλά θα τα πληρώσουμε ως χώρα, όπως αυτά που βλέπουμε στην Κύπρο. Γι’ αυτό ας προσέξουμε να μην κάνουμε κινήσεις πριν σκεφτούμε το επόμενο βήμα.
Και εσείς, κύριε Υπουργέ, δυστυχώς, αυτό κάνετε. Δυστυχώς, διαλύετε τον τεχνολογικό τομέα της εκπαίδευσης, αυτή είναι η άποψή μου.
Λ.Θυμάμαι μια πρόταση του Ανδρέα Παπανδρέου για το Αττικό Πανεπιστήμιο, που θα περιελάμβανε τη Βιομηχανική Πειραιά, το Πάντειο και την ΑΣΟΕ. Ζημιώθηκαν τα Ιδρύματα αυτά και η χώρα και η εκπαίδευση από το γεγονός ότι δεν έγινε τελικά το Αττικό Πανεπιστήμιο και έχουμε τρία Πανεπιστήμια, που όντως αναγνωρίζονται στο εξωτερικό; Ποιο θα είναι το brand name του πτυχίου; Του Αδαμάντιου Κοραή. Μπορείτε να μου πείτε ποιοι θα είναι;
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Δεν υπάρχει πτυχίο Αδαμάντιος Κοραής.
Μ.Εγώ προτείνω το εξής και παρακαλώ τον κύριο Υπουργό: Κανείς δεν μπορεί να προχωρήσει μόνος του στο δύσβατο πεδίο της παιδείας. Αυτό πρέπει να σταματήσει τώρα, να πάνε τα παιδιά να δώσουν τις εξετάσεις τους κανονικά και να κάτσει με όλες τις δυνάμεις κάτω -όχι στα σαλόνια- εδώ στον πολιτικό κόσμο, για να δώσουμε την καλύτερη λύση στο πρόβλημα.
Α.Αν θέλετε να κάνετε έργο, να ξεκινήσετε από το «υπόγειο», από την προσχολική αγωγή, από την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Δεν αναφέρομαι μόνο στο θέμα της αξιολόγησης. Αυτά θα τα πούμε την Τρίτη.
Β.Αυτή τη στιγμή, εσείς από τη μια πλευρά, εν ονόματι των περιορισμών του μνημονίου, όπως λέτε, κάνετε ένα έγκλημα ανεπαισθήτως και η Αντιπολίτευση το δικαιολογεί. Είναι έγκλημα αυτό που κάνετε, έστω ανεπαισθήτως. Και δεν μπορούμε να δικαιολογούμε, αγαπητοί συνάδελφοι της αντιπολίτευσης, αυτά που γίνονται, ότι τώρα βρέχει ή δεν βρέχει, ότι είναι το μνημόνιο ή δεν είναι το μνημόνιο.
Γ.Έχουμε διχάσει τον ελληνικό λαό. Και εάν ρωτήσετε δέκα Έλληνες πόσοι έχουν διαβάσει αυτό που λένε, για να είναι με το μνημόνιο ή να είναι εναντίον του μνημονίου, είναι ζήτημα αν θα σας πουν ένας. Για να μην πω ότι και πέραν των απλών πολιτών, πολλοί άλλοι μιλούν για το μνημόνιο χωρίς να έχουν ιδέα γι’ αυτό. Όμως ο λαός, η χώρα είναι διχασμένη για άλλη μία φορά. Είναι το μεγάλο πρόβλημα που έχει ο ελληνισμός να βρίσκει τρόπο να χωρίζεται στα δυο και η χώρα και το έθνος σε κρίσιμες περιόδους να πληρώνουν τα σπασμένα.
Δ.Εδώ γίνεται ένα τεράστιο λάθος. Το χαρακτηρίζω ως έγκλημα, τονίζοντας ότι δεν μπορώ να αποδώσω δόλο. Αλλά το έγκλημα είναι έγκλημα.
Ε.Δεν λέει το μνημόνιο, κύριε Υπουργέ, ότι πρέπει να μην προσλάβετε χίλιους πεντακόσιους εκτάκτους στα ΤΕΙ. Αντίθετα, και στον τομέα της υγείας και στον τομέα της παιδείας είναι υπόθεση δική μας πώς κατανέμουμε τις δαπάνες.
Ζ.Κατά συνέπεια, το να λέμε ότι επειδή θα πάρουμε μόνο εκατόν πενήντα εκτάκτους στα ΤΕΙ, σημαίνει ότι πονάει, προφανώς, το κεφάλι αλλά δεν το κόβουμε.
Η.Κύριε Υπουργέ, μου είπατε προχθές ότι θα πάνε να βρουν ένα «αδειανό πουκάμισο». Γιατί; Μήπως γιατί από το 1985 όλες οι κυβερνήσεις, δυστυχώς, βρίσκονταν υπό την πίεση της ελίτ, με πρώτη το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, το οποίο πήρε στο λαιμό του, όχι μόνο τις Σχολές των μηχανικών των Τεχνολογικών Σχολών, αλλά όλες τις Σχολές των ΤΕΙ; Διότι το βέτο ήταν πάντα σε όλες τις κυβερνήσεις.
Θ. Άφηναν μεν τους Υπουργούς ελεύθερους να ιδρύουν τμήματα και σχολές σε όλη την Ελλάδα, ενώ εκατόν πενήντα χιλιάδες επιστήμονες, απόφοιτοι των ΤΕΙ, έμεναν χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα. Και εμείς –και αυτό είναι ντροπή, αλλά δεν το ξέρει ο ελληνικός λαός- εδώ μέσα ψηφίσαμε επαγγελματικά δικαιώματα, μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών από οποιοδήποτε κολλέγιο, του οποιουδήποτε ψευτοπανεπιστημίου του εξωτερικού και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και έχουμε αποφοίτους Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, πτυχιούχους μηχανικούς, άλλους τεχνολόγους διαφόρων ειδικοτήτων, χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα.
Ι.Για να καταλάβουμε ποια είναι η άποψη που κυριαρχεί, δυστυχώς, και είναι και στο πνεύμα του σχεδίου του Προεδρικού Διατάγματος, τι είναι αυτό που σας ανέφερα και προχθές, κύριε Υπουργέ; Βάζετε τόσες σχολές ΙΕΚ και τόσα Τμήματα των ΤΕΙ και λέτε ότι έχουν το ίδιο αντικείμενο. Δηλαδή, κουκιά και λάχανα όλα μαζί ναι, στο τσουκάλι για να μαγειρέψουμε, όχι όμως για να πούμε ότι κάνουμε μια αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Κ.Σας επαναλαμβάνω την έκκλησή μου, κύριε Υπουργέ. Τέσσερα χρόνια στη Σχολή, καθώς πλησίαζα σε εξετάσεις, έτρεμα για το τι μπορεί να συμβεί από τη μία μέρα στην άλλη. Και τώρα, δύο μήνες προ των εξετάσεων, δημιουργείτε ένα κίνημα, το οποίο αυτή τη στιγμή όχι μόνο έχει βάσεις απολύτως δικαιολογημένες, αλλά είναι και μια έκρηξη. Αυτό έχει γενικότερη σημασία, κύριοι συνάδελφοι, διότι εδώ μέσα ρίχνουμε «βόμβες» και η Κυβέρνηση και η αντιπολίτευση. Ξεχνάμε ότι όλη η Ελλάδα είναι μία «πυριτιδαποθήκη» και μπορεί να αρχίσει η μεγάλη αναταραχή.
Δεν ξέρω, πραγματικά –και αγχώνομαι καθημερινά- από πού θα αρχίσει, αλλά φοβάμαι ότι θα υπάρξουν γεγονότα από τα οποία κανένας δεν θα ωφεληθεί. Είμαι βέβαιος ότι κανείς συνειδητά δεν τα θέλει, αλλά θα τα πληρώσουμε ως χώρα, όπως αυτά που βλέπουμε στην Κύπρο. Γι’ αυτό ας προσέξουμε να μην κάνουμε κινήσεις πριν σκεφτούμε το επόμενο βήμα.
Και εσείς, κύριε Υπουργέ, δυστυχώς, αυτό κάνετε. Δυστυχώς, διαλύετε τον τεχνολογικό τομέα της εκπαίδευσης, αυτή είναι η άποψή μου.
Λ.Θυμάμαι μια πρόταση του Ανδρέα Παπανδρέου για το Αττικό Πανεπιστήμιο, που θα περιελάμβανε τη Βιομηχανική Πειραιά, το Πάντειο και την ΑΣΟΕ. Ζημιώθηκαν τα Ιδρύματα αυτά και η χώρα και η εκπαίδευση από το γεγονός ότι δεν έγινε τελικά το Αττικό Πανεπιστήμιο και έχουμε τρία Πανεπιστήμια, που όντως αναγνωρίζονται στο εξωτερικό; Ποιο θα είναι το brand name του πτυχίου; Του Αδαμάντιου Κοραή. Μπορείτε να μου πείτε ποιοι θα είναι;
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Δεν υπάρχει πτυχίο Αδαμάντιος Κοραής.
Μ.Εγώ προτείνω το εξής και παρακαλώ τον κύριο Υπουργό: Κανείς δεν μπορεί να προχωρήσει μόνος του στο δύσβατο πεδίο της παιδείας. Αυτό πρέπει να σταματήσει τώρα, να πάνε τα παιδιά να δώσουν τις εξετάσεις τους κανονικά και να κάτσει με όλες τις δυνάμεις κάτω -όχι στα σαλόνια- εδώ στον πολιτικό κόσμο, για να δώσουμε την καλύτερη λύση στο πρόβλημα.
http://www.esos.gr/article/axiologisi-panepisthmion-tei-sxedio-athina/apostolos_kaklamanis_megales_apofaseis_paideia_elit
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου