ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟ Ν.Τ. ΒΟΙΩΤΙΑΣ

Φίλωνος 16 & Δημάρχου Ιωάννη Ανδρεαδάκη (πρώην Πεσόντων Μαχητών)

Τ.Κ. 32131, ΛΙΒΑΔΕΙΑ

Τηλέφωνο/Φαξ: 2261027275

email:eetem.viotia@gmail.com

Facebook: Eetem viotias

Χάρτης Γραφείων ΕΕΤΕΜ-Βοιωτίας

Προβολή Διεύθυνση ΕΕΤΕΜ-Βοιωτίας σε χάρτη μεγαλύτερου μεγέθους

ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗΝ Ε.Ε.Τ.Ε.Μ. - ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ Ε.Ε.Τ.Ε.Μ.

Δευτέρα 19 Μαΐου 2014

Τι αλλαγές φέρνει η χωροταξική μεταρρύθμιση


Τι αλλαγές φέρνει η χωροταξική μεταρρύθμιση

Να απλοποιήσει τη δημιουργία νέων χωροταξικών και πολεοδομικών σχεδίων (σ.σ.: προσδιορίζουν επακριβώς τις χρήσεις γης) επιδιώκει το υπουργείο Περιβάλλοντος με το νομοσχέδιο για την πολεοδομικής μεταρρύθμιση που έθεσε σήμερα προς διαβούλευση. Η αποσαφήνιση και η απλοποίηση του χωροταξικού σχεδιασμού αποτελεί βασική προϋπόθεση για την προώθηση των επενδύσεων και στο πλαίσιο αυτό το αρμόδιο υπουργείο επιδιώκει να απλοποιήσει το καθεστώς υλοποίησης των χωροταξικών σχεδίων και να μειώσει το χρόνο υλοποίησης των χωροταξικών σχεδίων. Στο πλαίσιο αυτό, θα διευρυνθεί και θα ενισχυθεί ο ρόλος του Εθνικού Συμβουλίου Χωροταξίας. 

Η «ταυτότητα» των ακινήτων

Μία από τις βασικές αλλαγές σχετίζεται με τις θεσμικές γραμμές.  Οι θεσμικές γραμμές προσδιορίζουν τα χαρακτηριστικά ενός γενικού πολεοδομικού σχεδίου, ή περιοχές που προσδιορίζουν μία αρχαιολογική ζώνη προστασίας, ή μια περιοχή όπου επιτρέπεται να γίνει τουριστική ανάπτυξη. Αποτελούν δηλαδή την ταυτότητα μίας έκτασης και «αποκαλύπτουν», ποιοι περιορισμοί ή ποιες ελευθερίες επενδύσεων υπάρχουν σε μία έκταση ή ένα ακίνητο.

Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι οι θεσμικές γραμμές θα συγκεντρώνονται ηλεκτρονικά σε ενιαία βάση δεδομένων του ΥΠΕΚΑ και θα αποτυπώνονται στα ψηφιακά υπόβαθρα του Ενιαίου Κτηματολογίου.

«[…] μέχρι σήμερα υπήρχαν πληροφοριακά συστήματα για το χώρο σε διάφορα Υπουργεία, τα οποία μεταξύ τους δεν επικοινωνούσαν. Άλλο πληροφοριακό σύστημα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, άλλο πληροφοριακό σύστημα για τους πολιτιστικούς και αρχαιολογικούς χώρους του Υπουργείου Πολιτισμού, άλλο πληροφοριακό σύστημα στο παλιό ΥΠΕΧΩΔΕ για πολεοδομικά και χωροταξικά, άλλο πληροφοριακό σύστημα του Υπουργείου Τουρισμού για τις τουριστικές επενδύσεις.

[…] Όλες πια οι θεσμικές γραμμές που καταγράφονται από το Ελληνικό Δημόσιο, θα εντάσσονται στην μεγάλη πληροφοριακή βάση του Εθνικού Κτηματολογίου, έτσι ώστε να ξέρει ο καθένας, όταν ενδιαφέρεται για ένα ακίνητο ή για μία έκταση, ποιοι περιορισμοί ή ποιες ελευθερίες επενδύσεων μπορεί να υπάρχουν» είχε σημειώσει παλαιότερα ο υπουργός Περιβάλλοντος Γ.Μανιάτης.

Βέβαια, η ενιαιοποίηση των θεσμικών γραμμών θα ολοκληρωθεί με ορίζονται το 2020.

Από επτά σε τέσσερα

Με το νέο πλαίσιο ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός απλουστεύεται και μειώνονται τα επίπεδα σχεδιασμού από επτά σε τέσσερα.

Όπως επισημαίνουν από το υπουργείο Περιβάλλοντος, όλες οι διαδικασίες θα έχουν μία κεντρική αξιολόγηση, παρακολούθηση και δέσμευση ολοκλήρωσης σε συγκεκριμένο χρόνο, με οργανωμένο τρόπο. Με αυτόν τον τρόπο καταπολεμούνται αποτελεσματικά παθογένειες του παρελθόντος με τις αέναες και ατελέσφορες διαδικασίες σχεδιασμού.
 
 


Στόχοι

Ειδικότερα, με τη πολεοδομική μεταρρύθμιση, επιδιώκεται όπως αναφέρει το ΥΠΕΚΑ:
• Η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στη διαδικασία κατάρτισης , έγκρισης, παρακολούθησης και ενιαίας καταγραφής όλων των θεσμικών γραμμών της χώρας.
• Η βάση για την κωδικοποίηση της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας για πρώτη φορά μετά το 1999.
• Η μείωση του χρόνου ολοκλήρωσης των σχεδίων
• Η αποφυγή συγκρούσεων και αλληλοεπικαλύψεων των επιπέδων σχεδιασμού που παρατηρήθηκε την προηγούμενη νομοθετική περίοδο
• Η σαφή διάκριση των επιπέδων σχεδιασμού σε στρατηγικό και κανονιστικό επίπεδο.
• Η σαφή κατανομή αρμοδιοτήτων σύμφωνα με την νέα διοικητική διαίρεση της χώρας και την νομική θωράκιση των πράξεων της διοίκησης.
• Η ασφάλεια δικαίου ως βάση για την ορθή οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
• Η καταγραφή κοινών κανόνων και προδιαγραφών
• Η ολοκλήρωση μέχρι το 2020 ενός ψηφιακού χάρτη της Ελλάδας όπου θα απεικονίζονται όλες οι θεσμικές γραμμές του δικαίου μας και την δημιουργία ανά Δήμο ψηφιακών σχεδίων με κάθε πληροφορία απαραίτητη για την έκδοση πράξεων της Διοίκησης.


Δύο χωρικά σχέδια


Το προτεινόμενο σύστημα Χωροταξικού και Πολεοδομικού Σχεδιασμού συντίθεται πλέον από δύο διακριτές κατηγορίες (τάξεις) χωρικών σχεδίων.

Η πρώτη εξ αυτών έχει αμιγώς στρατηγικό χαρακτήρα και ενδεικτικό περιεχόμενο (στρατηγικός σχεδιασμός), ενώ η δεύτερη έχει ρυθμιστικό χαρακτήρα (ρυθμιστικός σχεδιασμός). Με την προτεινόμενη νέα διάρθρωση επέρχεται πλήρης αποσαφήνιση του δεσμευτικού ή μη χαρακτήρα των επιμέρους σχεδίων, σημαντική μείωση των υφισταμένων επιπέδων σχεδιασμού και ριζική αναδιαμόρφωση των επιμέρους εργαλείων μέσω της κατάταξής τους σε νέες συστηματικές κατηγορίες, με διακριτό ρόλο και περιεχόμενο.

Με το προτεινόμενο σύστημα σχεδιασμού επιτυγχάνεται:

• Η δραστική μείωση των επιπέδων του ρυθμιστικού σχεδιασμού λαμβάνοντας υπόψη ότι καταγράφονται 4 κύριες κατηγορίες σχεδίων εφόσον η εθνική στρατηγική αποτελεί κείμενο αρχών πολιτικής  και η απόδοση διακριτού ρόλου και περιεχομένου σε κάθε επίπεδο σχεδιασμού και κατηγορία σχεδίων. Έτσι, μειώνεται σημαντικά ή και εξαλείφεται ο κίνδυνος επικαλύψεων, αντιφάσεων και αντιθέσεων μεταξύ των χωροταξικών και πολεοδομικών σχεδίων διαφορετικών επιπέδων.   Κυρίως δε η έγκριση του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου ως κείμενο αρχών μειώνει σε μεγάλο βαθμό τον συνολικό χρόνο εκπόνησης του συγκεκριμένου  σχεδίου στρατηγικού περιεχομένου και επισπεύδει την ολοκλήρωση των υποκείμενων επιπέδων μετά τις κατευθύνσεις γενικού περιεχομένου σε εθνικό επίπεδο.
• Η πλήρης αντιστοίχηση των επιπέδων σχεδιασμού με τα επίπεδα άσκησης αναπτυξιακού προγραμματισμού. Ικανοποιείται κατ΄αυτό τον τρόπο ένα πάγιο αίτημα της πληρέστερης σύνδεσης των βασικών επιπέδων χωροταξικού σχεδιασμού με τα επίπεδα και τα εργαλεία του αναπτυξιακού προγραμματισμού.
• Η ελάφρυνση του κεντρικού κράτους από τον τεράστιο όγκο λεπτομερειακών και τεχνικού χαρακτήρα ρυθμίσεων. Η ελάφρυνση αυτή επιτυγχάνεται μέσω της ανάθεσης της αρμοδιότητας έγκρισης των Ρυμοτομικών Σχεδίων στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της Χώρας.
• Πέραν των ανωτέρω, προβλέπονται ειδικές ρυθμίσεις αναθεώρησης του σχεδιασμού για ειδικούς και εξαιρετικούς λόγους , ως κάθε φορά ανακύπτουν, ώστε να είναι εφικτή η προσαρμογή του σχεδιασμού με γρήγορη διαδικασία και η αποφυγή παραγωγής νέων αυτοτελών σχεδίων και έκδοσης κανονιστικών πράξεων.

Ηλεκτρονική διαδικασία


Ειδικότερα:

•  Έως το 2020 ολοκληρώνεται η ψηφιοποίηση και καταγραφή όλων των θεσμικών γραμμών.

• Δημιουργούνται τομεακά πληροφοριακά συστήματα για την τήρηση όλων των θεσμικών γραμμών. Ως θεσμικές γραμμές νοείται το σύνολο των  γεωχωρικών δεδομένων  της χώρας, τα οποία επηρεάζουν το ισχύον καθεστώς ιδιοκτησίας, δόμησης, εκμετάλλευσης ή και προστασίας της ακίνητης περιουσίας. Οι κύριες κατηγορίες των δεδομένων αυτών αφορούν σε χωροταξικά – πολεοδομικά χαρακτηριστικά, σε περιοχές περιβαλλοντικής, πολιτιστικής, αρχιτεκτονικής και εθνικής προστασίας και σε διοικητικές πράξεις σχετικά με τη γη (πχ απαλλοτριώσεις, αναδασμοί – διανομές, οριογραμμές αιγιαλού – παραλίας κλπ).

• Σε αυτά τα πληροφοριακά συστήματα μορφοποιούνται υποχρεωτικά τα γεωχωρικά δεδομένα, οι γεωχωρικές υπηρεσίες και τα αντίστοιχα μεταδεδομένα, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα  και τις διατάξεις της Οδηγίας 2007/2/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου “Για τη δημιουργία υποδομής χωρικών πληροφοριών στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα (Inspire)”

• Τα δεδομένα αυτά θα διατίθενται μέσω της Ευρωπαϊκής πύλης INSPIRE, της Εθνικής Γεωπύλης που προβλέπεται στο Ν. 3882/2010 και της κεντρικής διαδικτυακής πύλης δημιουργείται ή υποδεικνύεται από το ΥΠΕΚΑ

• Τα πληροφορικά συστήματα και οι βάσεις δεδομένων όλων των αρμοδίων Υπουργείων διασυνδέονται υποχρεωτικά και όλα τα δεδομένα διατίθενται στο κεντρικό πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΕΚΑ.

• Με Κοινή Υπουργική Απόφαση καθορίζονται οι προδιαγραφές καταγραφής και επικαιροποίησης κάθε πληροφορίας και θεσμικών γραμμών, η διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων και επικαλύψεων θεσμικών γραμμών ορίων και χρήσεων γης, ο τρόπος διασύνδεσης των βάσεων, η διαδικασία και τα αρμόδια όργανα συνεχούς ενημέρωσης και καταγραφής όλων των σχετικών πράξεων θεσμοθέτησης καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια. Σε κάθε περίπτωση τα ανωτέρω τα ανωτέρω δεδομένα αποτυπώνονται σε υπόβαθρα της ΕΚΧΑ Α.Ε.

• Ειδικά για τη διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων και επικαλύψεων θεσμικών γραμμών ορίζεται σε επίπεδο Δήμου επιτροπή με αρμοδιότητα την εξέταση και την εισήγηση προς τον Υπουργό ΠΕΚΑ για τον τελικό καθορισμό όλων των θεσμικών γραμμών στα όρια του Δήμου.

• Μετά την ολοκλήρωση των βάσεων δεδομένων, την καταγραφή των θεσμικών γραμμών και την ολοκλήρωση της διαδικασίας επίλυσης κάθε διαφοράς και σύγκρουσης των θεσμικών γραμμών, εγκρίνεται με Υπουργική Απόφαση του αρμοδίου Υπουργού ΠΕΚΑ για κάθε Δήμο Ειδικό ψηφιακό Σχέδιο θεσμικών γραμμών και πληροφορίας γης. Από την ημερομηνία έγκρισης των ψηφιακών σχεδίων κάθε απαιτούμενη διοικητική ή κανονιστική πράξη εκδίδεται σύμφωνα με το ισχύον ψηφιακό σχέδιο.

• Για την παρακολούθηση και την ολοκλήρωση των ανωτέρω πληροφοριακών συστημάτων ορίζεται επιτροπή παρακολούθησης και αξιολόγησης με τη συμμετοχή των αρμοδίων Γενικών Γραμματέων κάθε Υπουργείου. Η επιτροπή τουλάχιστον μία φορά το χρόνο υποχρεούται σε παρουσίαση και ανάλυση στην Βουλή της πορείας υλοποίησης όλων των δράσεων, σε αναλυτική καταγραφή και χρονική πρόοδο των δράσεων ανά Υπουργείο και στη σύνταξη σχετικών χρονοδιαγραμμάτων ολοκλήρωσης. Τα πρακτικά της συζητήσεως αποστέλλονται στο Υπουργικό Συμβούλιο.

• Εντός προθεσμίας 6 μηνών από τη δημοσίευση του νόμου οι Δήμοι :
α) Σε ψηφιακό αρχείο αποστέλλουν προς την αρμόδια Δ/ση του ΥΠΕΚΑ  και τις οικείες Αποκεντρωμένες Διοικήσεις χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των σχεδίων που εκπονούν. Το ΥΠΕΚΑ και οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις παρακολουθούν τα χρονοδιαγράμματα, τις διαδικασίες ολοκλήρωσης, το χρόνος υποβολής των αιτήσεων, τη διαδικασία διαβούλευσης, έγκρισης των φάσεων του σχεδιασμού και την πορεία υλοποίησης των μελετών. Τα στοιχεία αποστέλλονται ηλεκτρονικά και λαμβάνονται υπόψη από τις αρμόδιες διαχειριστικές αρχές για την ολοκλήρωση χρηματοδότησης των προγραμμάτων σχεδιασμού, την συνέχιση της τυχόν χρηματοδότησης ή και την εξαίρεση αυτών λόγω μεγάλων καθυστερήσεων.
β) Εγκαθιστούν σύστημα καταγραφής των δημογραφικών, οικονομικών, αναπτυξιακών, κοινωνικών και άλλων δεδομένων που απαιτούνται για την ανάλυση της φυσιογνωμίας της περιοχής τους. Τα δεδομένα του συστήματος επικαιροποιούνται σε τακτά χρονικά διαστήματα και κατ’ ελάχιστο ανά διετία με σκοπό την χρησιμοποίηση τους σε κάθε απαιτούμενο σχέδιο και αποστέλλονται σε ηλεκτρονική μορφή προς έλεγχο στην αρμόδια Δ/νση του ΥΠΕΚΑ.
 
 
Στρατηγικές και επίπεδα σχεδιασμού

Ειδικότερα, το νέο σύστημα Χωροταξικών και Πολεοδομικών κατευθύνσεων και  σχεδίων αναλύεται ως εξής:
 
1.  Εθνική Χωροταξική Πολιτική (Ε.Χ.Π) και Στρατηγικό Χωροταξικό Πλαίσιο (Σ.Χ.Π)
Για τη βιώσιμη ανάπτυξη και οργάνωση του εθνικού χώρου, η Κυβέρνηση καταρτίζει κείμενο αρχών για την  Εθνική Χωροταξική Πολιτική. Η Πολιτική αυτή περιλαμβάνει τους βασικούς άξονες και τους μεσοπρόθεσμους στόχους χωρικής ανάπτυξης στο επίπεδο της Γενικής Κυβέρνησης και των επιμέρους φορέων της καθώς και τα προτεινόμενα μέτρα και δράσεις για την υλοποίηση της επιδιωκόμενης ανάπτυξης.
Περαιτέρω, τα Στρατηγικά Χωροταξικά Πλαίσια αποτελούν κατευθύνσεις χωρικής οργάνωσης σε εθνικό επίπεδο και περιλαμβάνουν σύνολα κειμένων ή και διαγραμμάτων για:
1. τη χωρική οργάνωση των κύριων εθνικών πόλων και αξόνων ανάπτυξης καθώς και των διεθνών και διαπεριφερειακών εισόδων-πυλών και συνδέσεων της χώρας.
2. τη χωρική διάρθρωση τομέων ή κλάδων παραγωγικών δραστηριοτήτων και γενικότερα τομέων ανάπτυξης εθνικής σημασίας.
3. τη χωρική διάρθρωση των δικτύων και υπηρεσιών τεχνικής, κοινωνικής και διοικητικής υποδομής εθνικού ενδιαφέροντος καθώς και τη χωρική κατανομή των υποδομών γνώσης και καινοτομίας.
4. τη χωρική ανάπτυξη και οργάνωση περιοχών του εθνικού χώρου που έχουν ιδιαίτερη σημασία από χωροταξική, περιβαλλοντική, αναπτυξιακή ή κοινωνική άποψη, όπως είναι ιδίως οι παράκτιες, θαλάσσιες και νησιωτικές περιοχές, οι ορεινές και προβληματικές ζώνες.
5. την προώθηση σχεδίων, προγραμμάτων ή έργων χωρικής ανάπτυξης μείζονος σημασίας.  
 
2.  Περιφερειακή Χωροταξική Στρατηγική (ΠΕΧΩΣ)
Οι Περιφερειακές Χωροταξικές Στρατηγικές αποτελούν στρατηγικό επίπεδο σχεδιασμού, περιλαμβάνουν τους βασικούς άξονες και τους μεσοπρόθεσμους στόχους χωρικής ανάπτυξης και διάρθρωσης στο επίπεδο κάθε Περιφέρειας καθώς και τα προτεινόμενα μέτρα και δράσεις για την υλοποίηση της βιώσιμης  ανάπτυξης του περιφερειακού χώρου.  Στην ίδια βαθμίδα σχεδιασμού και ρυθμίσεων  εντάσσεται το Μητροπολιτικό Σχέδιο Αττικής το οποίο καταλαμβάνει το σύνολο της Περιφέρειας Αττικής καθώς και η Περιφερειακή στρατηγική για την Κεντρική Μακεδονία.  

Το Μητροπολιτικό Σχέδιο Αττικής εκπονείται για την Περιφέρεια Αττικής, αποτελώντας ένα στρατηγικό χωρικό σχέδιο προσαρμοσμένο στον έντονα αστικοποιημένο χαρακτήρα της τελευταίας. Στην ιεραρχία των χωρικών σχεδίων αντιστοιχεί στις Περιφερειακές Χωροταξικές Στρατηγικές και διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά τους. Ο περιφερειακός χωροταξικός σχεδιασμός αποκτά με την κατάρτιση των Περιφερειακών Χωροταξικών Στρατηγικών αυξημένη σπουδαιότητα, καθώς συμπεριλαμβάνει κατευθύνσεις για την οργάνωση των χωρικών ενοτήτων των οικείων Δήμων κάθε Περιφέρειας που συνθέτουν την γεωγραφική της ταυτότητα. Ειδικότερα οι κατευθύνσεις ανά Δήμο περιλαμβάνουν ιδίως τη χωροταξική και αναπτυξιακή τους φυσιογνωμία, τη διάρθρωση του οικιστικού δικτύου, την προστασία και ανάδειξη του φυσικού, πολιτιστικού και αρχιτεκτονικού περιβάλλοντος, τα βασικά δίκτυα υποδομής, την οικιστική ανάπτυξη, τη χωρική οργάνωση των παραγωγικών δραστηριοτήτων ή άλλων χρήσεων κυρίως στον εξωαστικό χώρο. Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται μία ολιστική προσέγγιση στον χωροταξικό σχεδιασμό περιφερειακού επιπέδου, ο οποίος λαμβάνει υπόψη του τις αλληλεπιδράσεις από την ανάπτυξη εκάστου Δήμου. Επίσης, απλοποιείται ο σχεδιασμός στο επόμενο επίπεδο σχεδιασμού, του Τοπικού Χωρικού Σχεδίου, το οποίο εξαιτίας και της δυνατότητας εκπόνησης του σε μικρότερη χωρική ενότητα από το σύνολο της Δήμου δεν μπορεί να εξετάσει αντίστοιχα ζητήματα και επικεντρώνεται στην εξειδίκευση αυτών των κατευθύνσεων.
 
3.  Τοπικό Χωρικό Σχέδιο (Τ.Χ.Σ) και Ειδικό Χωρικό Σχέδιο (Ε.Χ.Σ)
Τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια καθορίζουν την οργάνωση των χρήσεων γης καθώς και τους γενικούς όρους δόμησηςκαι περιορισμούς δόμησης και κάθε άλλο μέτρο, όρο ή περιορισμό που απαιτείται για την ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη και οργάνωση της περιοχής ενός πρωτοβαθμίου ΟΤΑ.

Τα ειδικά χωρικά σχέδια συνιστούν μορφή χωρικού σχεδιασμού ρυθμιστικού χαρακτήρα που εντάσσεται ιεραρχικά στο ίδιο επίπεδο σχεδιασμού με τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια. Για τη χωρική οργάνωση και ανάπτυξη περιοχών που μπορεί να λειτουργήσουν ως υποδοχείς σχεδίων, έργων και προγραμμάτων υπερτοπικής κλίμακας ή στρατηγικής σημασίας είτε για να αντιμετωπισθούν κρίσιμα προβλήματα χρήσεων γης καταρτίζονται Ειδικά Χωρικά Σχέδια (Ε.Χ.Σ). Τα Ε.Χ.Σ αποτελούν σύνολα κειμένων και διαγραμμάτων με τα οποία καθορίζονται χρήσεις γης, γενικοί όροι και περιορισμοί δόμησης καθώς και κάθε άλλο μέτρο, όρος ή περιορισμός που απαιτείται ώστε να καταστούν οι εν λόγω περιοχές κατάλληλες είτε για την οργανωμένη ανάπτυξη παραγωγικών ή επιχειρηματικών δραστηριοτήτων είτε για την πραγματοποίηση προγραμμάτων και παρεμβάσεων μεγάλης κλίμακας ή στρατηγικής σημασίας.
 
4. Ρυμοτομικό σχέδιο
Τα Ρυμοτομικά Σχέδια αποτελούν την εξειδίκευση, τεχνική και λεπτομερειακή εφαρμογή των υπερκείμενων επιπέδων σχεδιασμού του χώρου και αποσκοπούν στην επιλογή των προσφορότερων τρόπων λειτουργίας, παραγωγής, οργάνωσης και διαχείρισης του δομημένου περιβάλλοντος και την εξασφάλιση έγκαιρα της αναγκαίας γης για τη βιώσιμη ανάπτυξη των περιοχών.
 
Παρατηρήσεις επί των διατάξεων του σχεδιασμού:

• Καταργείται το Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και τα Ρυθμιστικά Σχέδια, ως επίπεδα σχεδιασμού, καθώς δημιουργούσαν συγκρούσεις και αλληλεπικαλύψεις με άλλα επίπεδα σχεδιασμού.
• Οι προβλέψεις των ρυθμιστικών σχεδίων ενσωματώνονται στον περιφερειακό σχεδιασμό.
• Στο Περιφερειακό Σχεδιασμό υποχρεωτικά αναλύεται ο κάθε Δήμος της οικείας Περιφέρειας και δίδονται οι βασικές κατευθύνσεις για τη χωροταξική ανάπτυξή του.
• Τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια και τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια αποτελούν το κανονιστικό πλαίσιο σε τοπικό επίπεδο που ρυθμίζει όλες τις παραμέτρους χωρικής ανάπτυξης και δημιουργεί την επενδυτική ασφάλεια.
• Το Ρυμοτομικό Σχέδιο πλέον απλοποιείται αφού ο κύριος στόχος του εντοπίζεται στο σχεδιασμό της ρυμοτομίας, καθώς και της εφαρμογής της και έτσι απλοποιούνται και οι τροποποιήσεις του.
 
Κωδικοποίηση διατάξεων χωροταξίας και πολεοδομίας

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης, Οικονομικών και ΥΠΕΚΑ, συστήνεται στο ΥΠΕΚΑ ειδική νομοπαρασκευαστική επιτροπή για τη σύνταξη κώδικα χωροταξίας και πολεοδομίας, η οποία αποτελείται από δικαστικούς λειτουργούς, καθηγητές ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και δημοσίους υπαλλήλους καθώς και από ιδιώτες επιστήμονες ειδικευμένους σε θέματα χωροταξίας και πολεοδομίας.
 
Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας

Ανασυγκροτείται και διευρύνεται το Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας, προκειμένου να διευρυνθεί η δυνατότητα θεσμικής διαβούλευσης με τους παραγωγικούς φορείς και την κοινωνία των πολιτών για θέματα χωροταξίας, πολεοδομίας και οργάνωσης του χώρου.

Συστήνεται επίσης ολιγομελής εκτελεστική επιτροπή, η οποία αποτελεί συλλογικό, συντονιστικό και εκτελεστικό όργανο του Εθνικού Συμβουλίου

Το Συμβούλιο αποτελεί όργανο κοινωνικού διαλόγου και διαβούλευσης για θέματα ιδιαίτερης σημασίας που αφορούν την άσκηση της εθνικής χωροταξικής πολιτικής και πολιτικής βιώσιμης ανάπτυξης.

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Πηγή:www.capital.gr
 
 
Για την ΕΕΤΕΜ Βοιωτίας
Το Γραφείο Τύπου 
Κορδοπάτης Σπύρος
Σανιδάς Χαράλαμπος
Φούφουλα Νίκη

Δεν υπάρχουν σχόλια: