Με διάταξη, προβλέπεται ότι σε συγκεκριμένες απαλλοτριώσεων
περιπτώσεις, όπου το Δημόσιο διεκδικεί την επιστροφή χρημάτων, ισχύουν
οι διατάξεις του Κώδικα Εισπράξεων Δημοσίων Εσόδων ως προς τον τρόπο και
τις διαδικασίες βεβαίωσης και είσπραξής τους. Δηλαδή οι διεκδικήσεις
του Δημοσίου αντιμετωπίζονται ως οφειλές στην Εφορία, για άμεση είσπραξη
ή σε περίπτωση μη απόδοσής τους για την ενεργοποίηση των προβλεπόμενων
αυστηρών ποινών και προστίμων. Η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορά κατά
προτεραιότητα τις απαλλοτριώσεις για το σιδηρόδρομο στο Νομό Κορινθίας,
όπου η ΕΡΓΟΣΕ βρίσκεται σε διαμάχη με περισσότερους από 800 ιδιοκτήτες
ακινήτων, από τους οποίους ζητεί επιστροφές χρημάτων από απαλλοτριώσεις.
Εδώ και δύο χρόνια το Εφετείο Ναυπλίου αποφάσισε την επιστροφή 18
εκατομμυρίων ευρώ στην ΕΡΓΟΣΕ, ανατρέποντας προηγούμενη απόφαση του
Πρωτοδικείου Κορίνθου. Συγκεκριμένα το Πρωτοδικείο είχε επιδικάσει την
καταβολή αποζημίωσης ύψους 48 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το Εφετείο ζητεί
να επιστραφούν τα 18 εκατ. ευρώ, ανοίγοντας το δρόμο νέων δικαστικών
διενέξεων και διεκδικήσεων. Κύκλοι της ΕΡΓΟΣΕ αναφέρουν ότι η νέα
ρύθμιση που αντιμετωπίζει ως φορολογικές οφειλές τις διαφορές μεταξύ
προσωρινών και οριστικών αποζημιώσεων οδηγώντας στην άμεση είσπραξή τους
αφορά το σύνολο των περιοχών που διασχίζει ο κεντρικός σιδηροδρομικός
άξονας Πατρών - Αθηνών - Θεσσαλονίκης - Ειδομένης (ΠΑΘΕ). Ειδικότερα
στο βόρειο άξονα της Πελοποννήσου, λένε οι ίδιες πηγές, στην γραμμή
Κιάτου - Πάτρας έχουν γίνει απαλλοτριώσεις που υπερβαίνουν τα 300
εκατομμύρια ευρώ, από τις οποίες η ΕΡΓΟΣΕ υπολογίζει να ανακτηθούν περί
τα 70 εκατομμύρια ευρώ. Ανάλογες «διαμάχες» ΕΡΓΟΣΕ - ιδιοκτητών
αναμένονται και στην κεντρική Ελλάδα, για τα σιδηροδρομικά έργα
Λιανοκλαδίου κ.λπ. Παράλληλα εκτιμάται αφ' ενός μεν ότι η νέα ρύθμιση
για τα σιδηροδρομικά έργα μπορεί να αποτελέσει πρόκριμα συνολικά για την
αναμόρφωση του πλαισίου αποζημιώσεων για όλες τις κατηγορίες έργων,
κυρίως αυτοκινητοδρόμων, που αφορούν πολλές χιλιάδες ιδιοκτήτες σε όλη
τη χώρα, αφ' ετέρου δε ότι από την επομένη της ισχύος της, η νέα ρύθμιση
θα γίνει αντικείμενο προσφυγών και ένδικων μέσων από θιγόμενους
ιδιοκτήτες.
Τροπολογία για ταχύτερες απαλλοτριώσεις
Σειρά από τροπολογίες κατατέθηκαν στο νομοσχέδιο για τον νέο αναπτυξιακό
νόμο που περιλαμβάνουν από ταχύτερο πλαίσιο απαλλοτριώσεων έως και
αναπροσαρμογή από τα 400.000 ευρώ στα 250.000 ευρώ της αξίας των
ακινήτων για τα οποία χορηγείται άδεια παραμονής.
Τι θα ισχύσει με τις απαλλοτριώσεις
Σε τροπολογία προβλέπεται ότι πριν από την κήρυξη απαλλοτρίωσης θα
γίνεται υποχρεωτικά δημόσια πρόσκληση του Δημοσίου προς τον ιδιοκτήτη
προκειμένου να συναινέσει στην εξαγορά του ακινήτου του από το Δημόσιο.
Πρόκειται για διαδικασία που ακολουθείται ήδη σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες
και εξασφαλίζει τόσο για το Δημόσιο όσο και για τους ιδιοκτήτες, αφενός
ταχύτητα στην εκτέλεση της απαλλοτρίωσης και στην καταβολή της
αποζημίωσης και αφετέρου αποφυγή της αβεβαιότητας που συνεπάγεται η
δικαστική κρίση της αξίας του ακινήτου. Με τη ρύθμιση επιτυγχάνεται
επίσης αποσυμφόρηση των δικαστηρίων. Σε περίπτωση που δεν τελεσφορήσει η
εξαγορά, θα εφαρμόζεται η διαδικασία απαλλοτρίωσης.
Με άλλες διατάξεις της τροπολογίας προβλέπεται ότι:
- Οι υποθέσεις που αφορούν συγχρηματοδοτούμενα έργα άνω των 15 εκατ.
ευρώ θα εκδικάζονται από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας,
κατά το παράδειγμα των Ολυμπιακών έργων και των επενδύσεων που υπάγονται
στο καθεστώς του fast-track.
- Αυξάνεται από 5 σε 10 εκατ. ευρώ το όριο προϋπολογισμού των έργων που
θα ελέγχονται προσυμβατικά από το Ελεγκτικό ΣυνέδριοΜε την τροποποίηση
αυτή, το όριο υπαγωγής στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου
θα είναι πλέον το ίδιο τόσο για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα, προμήθειες
και υπηρεσίες, όσο και για τις προγραμματικές συμβάσεις ενώ
επιταχύνεται η ανάθεση των συμβάσεων.
- Δίνεται η δυνατότητα, με κοινή απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος,
Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και του καθ’ ύλην αρμόδιου υπουργού να
χαρακτηρίζονται ως έργα εθνικής σημασίας εκείνα που κρίνεται ότι έχουν
ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα (όπως τα έργα προτεραιότητας του ΕΣΠΑ,
έργα χωρίς τα οποία απειλούνται πρόστιμα από την ΕΕ για μη συμμόρφωση
κλπ), προκειμένου να επιταχύνεται η έκδοση της απόφασης έγκρισης
περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ).
-Προβλέπεται ότι ο έλεγχος των τίτλων ιδιοκτησίας και η εκτίμηση της
αξίας των ακινήτων θα γίνονται και πριν την κήρυξη της απαλλοτρίωσης,
ώστε:
•αφενός να αποφεύγεται το φαινόμενο απαλλοτρίωσης εκτάσεων που ανήκουν
στο Δημόσιο, που έχει σαν αποτέλεσμα συχνά να παρακατατίθενται αναίτια
οι σχετικές αποζημιώσεις.
•αφετέρου ο φορέας του έργου να μπορεί εκ των προτέρων να προϋπολογίζει το κόστος των απαλλοτριώσεων.
-Προβλέπεται για τις περιπτώσεις των συγχρηματοδοτούμενων έργων ότι ο
υπέρ ου η απαλλοτρίωση ζητάει εκτίμηση από ανεξάρτητο πιστοποιημένο
εκτιμητή (παρ. 10).
- Ορίζεται ότι οι υποθέσεις για καθορισμό αποζημίωσης επί απαλλοτρίωσης
εισάγονται καθ’υπέρβαση στα πινάκια των δικαστηρίων, ώστε να δικάζονται
συντομότερα.
- Καθιερώνεται υποχρέωση εκτίμησης της αξίας από ανεξάρτητο και
πιστοποιημένο εκτιμητή στα συγχρηματοδοτούμενα έργα, ώστε να
αποφεύγονται οι υπέρογκες αποζημιώσεις. Τα δικαστήρια θα υποχρεούνται να
αιτιολογήσουν ειδικά τυχόν απόκλιση από την αντικειμενική αξία και από
την ανεξάρτητη εκτίμηση.
Επίσης σε άλλες τροπολογίες ορίζεται ότι
1. Τροπολογία της παρ. 4 του άρθρου 5 του σχεδίου νόμου:
Με την προτεινόμενη ρύθμιση της παρ. 4 του άρθρου 5 του νομοσχεδίου
εισήχθη πλάσμα δικαίου, ώστε η Εκκλησία της Ελλάδας, της Κρήτης και τα
αναφερόμενα στη διάταξη νομικά πρόσωπα να κάνουν χρήση του θεσμικού
πλαισίου περί στρατηγικών επενδύσεων. Με την παρούσα τροποποίηση αφενός
καθίσταται ξεκάθαρο ότι η διάταξη δεν αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς των
ακινήτων, το οποίο ουδόλως θίγεται, αφετέρου αποσαφηνίζεται ότι το
πλάσμα δικαίου περιορίζεται στα ακίνητα που ανήκουν στην Εκκλησία και
στα αναφερόμενα νομικά πρόσωπα.
2. Τροπολογία σχετική με το άρθρο 6 του σχεδίου νόμου:
Με την προτεινόμενη τροπολογία-προσθήκη διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής
του άρθρου 6 του σχεδίου νόμου αφού μειώνεται σε 250.000 Ευρώ η αξία του
ακινήτου με την αγορά του οποίου θα δίδεται η δυνατότητα χορήγησης
αδειών διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών και σε μέλη οικογενειών τους,
ενώ παρέχεται αντίστοιχη δυνατότητα και για τη σύναψη μακροχρόνιων
χρονομεριστικών μισθώσεων.
3. Τροπολογία για Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ:
Με την τροπολογία αυτή εισάγεται πρόβλεψη αναπλήρωσης των μελών της
Διυπουργικής Επιτροπής ΣΔΙΤ, προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο
αδυναμίας σύγκλησης της Διυπουργικής Επιτροπής Συμπράξεων Δημοσίου και
Ιδιωτικού Τομέα (ΔΕΣΔΙΤ), εξ αιτίας απουσίας ή κωλύματος μέλους.
4. Τροπολογία σχετική με το άρθρο 19 του νομοσχεδίου:
Με το σχέδιο νόμου έχει εισαχθεί πρόβλεψη ότι για μεγάλα επενδυτικά
σχέδια ύψους άνω των πενήντα εκατομμυρίων (50.000.000) ευρώ μπορεί να
παρέχεται μόνο φορολογική απαλλαγή, προκείμενου να κατευθυνθούν τα
κονδύλια του αναπτυξιακού νόμου στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Για τα
επενδυτικά σχέδια κάτω των πενήντα εκατομμυρίων (50.000.000 €) ευρώ
μπορούν να παρέχονται μεμονωμένα ή συνδυαστικά όλα τα είδη των
ενισχύσεων που προβλέπονται και τα οποία θα καθορίζονται με την οικεία
απόφαση υπαγωγής που θα εκδίδει ο αρμόδιος Υπουργός.
5. Τροπολογία σχετική με άρθρο 241 παρ.1 περ. β΄ του ν. 4072/2012:
Κατόπιν δικαστικών αποφάσεων και προκειμένου να μη θίγεται η αρχή της
δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του πολίτη προς τη Διοίκηση, ρυθμίζονται
οριστικά τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από την αναδρομική εφαρμογή
αποφάσεων που εκδόθηκαν δυνάμει του άρθρου 241 παρ.1 περ. β΄ του ν.
4072/2012.
6. Τροπολογία σχετικά με την προσθήκη παρ. 4 στο άρθρο 25 του νομοσχεδίου:
Εισάγεται προκειμένου να παρέχεται η δυνατότητα ολοκλήρωσης επενδυτικών
σχεδίων που έχουν υπαχθεί σε επενδυτικούς νόμους κι έχουν τακτοποιήσει
τυχόν αυθαίρετες κτηριακές υποδομές τους, κατά τις διατάξεις του ν.
4014/2011, με την προϋπόθεση ότι διαθέτουν άδεια λειτουργίας.
7. Τροπολογία σχετική με το άρθρο 31 του νομοσχεδίου:
Το άρθρο 31 του σχεδίου νόμου συντάχθηκε σύμφωνα με σχετικές διαιτητικές
αποφάσεις και προς διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. Η τροπολογία
εισάγεται προκειμένου να μη θιγούν οι χρήσεις γης και οι λοιποί
περιορισμοί δόμησης στην παραλία, ενώ παράλληλα παρέχεται η δυνατότητα
υλοποίησης του συμφωνηθέντος μεταξύ του επενδυτή και της Εταιρείας
Ακινήτων Δημοσίου ΑΕ επενδυτικού σχεδίου με την αύξηση κατά 0.15 του
συντελεστή δόμησης.
8. Τροπολογία σχετική με προσθήκη άρθρου 2Α στο ν.4030/2011:
Εισάγεται προκειμένου να προβλεφθεί δυνητική ειδική διαδικασία
αδειοδότησης κτιριακών έργων και εγκαταστάσεων για έργα ιδιαίτερης
περιβαλλοντικής και οικιστικής σημασίας καθώς και για έργα που άπτονται
ειδικού ελέγχου ως προς τους όρους δόμησης από την Κεντρική Υπηρεσία της
Διεύθυνσης Οικοδομικών και Κτιριακών Κανονισμών (Δ.Ο.Κ.Κ.) του
Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, η οποία
διαθέτει την απαιτούμενη εξειδικευμένη εμπειρία και γνώση. Με τον τρόπο
αυτό η Διοίκηση θα μπορεί να ανταποκριθεί στον απαιτούμενο εκ του ν.
4030/2011 νόμου χρόνο που τάσσεται για την έκδοση της έγκρισης και της
άδειας δόμησης.
9. Τροπολογία-αναδιατύπωση της παρ. 7 του άρθρου 20 του σχεδίου νόμου:
Εισάγεται προκειμένου να αποσαφηνισθεί ότι στα επενδυτικά σχέδια που
πραγματοποιούνται στα νησιά και στις περιφερειακές ενότητες νήσων που
ανήκουν διοικητικά στις Περιφέρειες της Ηπειρωτικής Ελλάδας θα
παρέχονται τα ανώτατα ποσοστά του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, κατά
μέγεθος επιχείρησης.
10. Ορίζεται ότι η ρύθμιση για αύξηση του ύψους της εγγυητικής επιστολής
που επιστρέφεται στον ανάδοχο μετά την έκδοση του Πρωτοκόλλου
Προσωρινής Παραλαβής καταλαμβάνει και τις εν ισχύι συμβάσεις, για την
ενίσχυση της ρευστότητας στην αγορά.
πηγή: http://www.capital.gr/news.asp?id=1762882
Για το Γραφείο Τύπου της ΕΕΤΕΜ Βοιωτίας:
Κορδοπάτης Σπύρος
Σανιδάς Χαράλαμπος
Φούφουλα Νίκη
Πηγή:www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου